Chiang Mai - Chiang Rai - Chiang Khong - Pakbeng (Laos) - Luang Prabang

21 november 2015 - Vientiane, Laos

Na onze 9 urige rit in de nachtbus vanuit Ayutthaya, aangekomen in Chiang Mai. Eindelijk onze benen en tenen strekken. Om 6.30 aangekomen en bij 1 stap uit de bus staan er meteen weer 15 tuk tuk 'schooiers' om ons heen. Hier hebben we even nog geen zin in want na 9 uur is het eerst tijd voor een...... Juist ja, een sigaretje;).

Chiang Mai waar we 3 nachten verbleven, is een mooie en gemoedelijke stad en het klimaat is vele malen beter dan Bangkok. Warm maar adem baar;). Ook in Chiang Mai wederom vele tempels. En ik geloof dat we toch een beetje 'tempel moe' zijn. Op bijna elke hoek van de straat zie je ze: 'de tempels'! Zelfs als we even tijd voor onszelf maakte om te zitten (of te hangen) boven een 'gemak', zagen we vaak de beschilderde tegels van jawel, de tempels.

De eerste dag naar de Chiang Mai ZOO geweest. Ondanks dat we allebei een kleine allergie hebben voor de dierentuin zijn we toch maar gegaan vanwege zijn beroemde koala- en pandaberen. Alvorens we een ticket konden bemachtigen voor een bezoek aan deze dieren moesten we wel eerst een 'maffende' Aziaat achter het loket wakker schudden. De werkdruk waar wij Nederlanders in leven bestaat hier niet. Als je iets wilt kopen moet je vaak eerst een slapende winkelier wakker maken voor je moet betalen. En krijg je ze niet wakker dan loop je gewoon door naar de volgende winkel;).

Chiang Mai staat mede bekend om zijn 'trekkingen' in de jungle. Hoewel we eigenlijk helemaal geen survivalaars zijn, toch maar onze stoute Nikes aangedaan. We kozen voor een 'one day trekking' wat bestond uit een olifanten rit, bamboe rafting, bezoek aan een waterval, bezoek aan de langnekken (Aziatische stam), wandeltocht in de jungle en ox-cart riding.

Dus zoals besproken, werden we netjes om 8uur 's ochtends bij ons hotel opgehaald door onze gids en zijn chauffeur. Eerst moesten we de rest van de groep ophalen want wij waren namelijk hun eerste stop. Op chronologische wijze, van boven naar beneden werd iedereen op passagierslijst opgehaald. Dus niet van te voren een praktische route uitgestippeld, maar na 3x hetzelfde rondje en na 3x passeren van hetzelfde hotel de laatste mensen uiteindelijk opgepikt. Hè, hè, we kunnen! Onee, er moest natuurlijk ook nog eerst getankt worden, want dat moet natuurlijk niet vooraf! Afijn, 1,5 uur later en iedereen is opgehaald inclusief een volle tank dus gaan met die banaan [Spierbal] .

Eerst hadden we de bamboe rafting. Het zijn werkelijk een stuk of 10 bamboestokken van een meter of 5 aan elkaar gevlochten met de snorharen van een tijger. Zet er een Aziatische kapitein op met een stuk hout en we gingen toch mooi van A naar B. Wat een prachtige ervaring! We hebben een half uur alleen maar wauw, wow, aaaahhh en ohhhh gezegd. Echt adembenemend mooi. Op een bamboe vlotje midden in de jungle. Yeah!!

Daarna een half uur in de jungle op de olifant. En de wauw, wow, aaaahhh en ohhhh momenten, werden ingeruild voor de slappe lach. Wederom weer een geweldige ervaring. En wij maar denken dat Jopie traag is. Nee hoor Jopie, er zijn toch echt nog tragere dieren;).

Vanuit daar werd er een bezoek gebracht aan de langnekken. Onze gids gaf ons eerst een inleiding over deze, zoals hij zei, geïsoleerde stam wonende boven in de bergen die hun eigen taal spreken. De stammen leven zeer primitief en maken verder alles zelf. Klonk interessant. Na zijn praatje mochten we zelf rondlopen om de stammen van dichtbij te bekijken. Allereerst zat er een oude vrouw midden in het kamp zijde sjaals te weven. Naast haar zaten een paar vrouwen met baby's om het beeld voor de toerist compleet te maken. Deze sjaals kan men vervolgens dan kopen om de langnekken financiële steun te geven. Alles werd daar namelijk met de hand gemaakt! Nou er hingen daar zoveel sjaals te koop dat zelfs 'van Gent en Loos' er een hele maand over zou doen om iedere dag met 2 volle vrachtauto's, pallets sjaals te gaan brengen! Laat staan dat zij dat op haar weef plankje heeft kunnen maken. Verder liepen er koeien, kippen, varkens, honden etc. rond om hun levensmiddelen mee te maken. Loop even 500 m verder en  er staat een langnek, lays-chips, koeken en broodjes te verkopen voor de toeristen. Ze hebben alleen nog net geen plaatselijke tennis- en voetbalclub. Nadat we deze 'geïsoleerde' stam moesten verlaten zien we vrolijk een langnek in een grote Volvo jeep stappen en weg rijden. Hoezo geïsoleerd? Leuk om het gezien te hebben maar onze mening: 'wat een commercieel spel'.

Daarna naar de waterval waardoor we eerst door een prachtig stuk natuur moesten lopen. De foto's hieronder kunnen helaas niet zon mooi beeld geven als dat het in werkelijkheid is. Hiervoor zou je ons netvlies moeten kunnen stelen;).

Na de waterval hebben we een klein uur gewandeld in wederom een geweldig stuk jungle. Mooie uitzichten, rijstvelden, ruimte, rust enz. Weer een wauw, wow, aaahhh en ohhh moment. Daarna zouden we de ox-cart riding gaan doen. Maar ja, er gaat geen dag voorbij in Thailand dat je niet wordt opgelicht. Dus ook vandaag weer, namelijk geen ox-cart riding. Maar het was ook goed zo. Om 16.00 met ons busje en internationale mede survivalaars naar het hotel gegaan. We waren moe, bezweet, vies en voldaan.

Vrijdag de 13e moesten we ons hotel in Chiang Mai verlaten. We besloten om 's ochtends nog naar de Tigerkingdom en Snake farm te gaan. We hadden voor een paar uur een privé tuk tuk geregeld en onze oude Pom met zijn veel te grote hippe rode zonnebril bracht ons overal heen. Niets was hem teveel en het was een gezellig ritje. Natuurlijk een compliment gegeven over zijn zonnebril waarop zijn antwoord 12 keer was: senk joe;).

Tigerkindom was bijzonder. Wauw wat een ervaring om met een wild dier te knuffelen. En natuurlijk hebben ook wij onze vraagtekens hierbij. Zullen ze gedrogeerd zijn of zijn ze echt zo tam opgevoed? Maar fijn, het was een bijzondere ervaring.

De Snake farm was grandioos. Een freaky Snake show waarbij de slangen te dichtbij je komen. Dus tijdens de show regelmatig van onze plek afgesprongen om wat trede hoger te gaan zitten. En no way dat wij een slang op onze nek zouden nemen. De gedachte alleen al! Maar ach wat maakt ons het uit. Als je op een olifant rijdt, een tijger knuffelt, waarom dan geen slang om je nek? Dus jawel. Ineens hadden we beide een dikke cobra om onze nek. Ieuwww!

Na de tijgers en slangen In Chiang Mai afscheid genomen van onze hippe oude Pom en met de bus naar Chiang Rai gegaan. Een prima busrit van 3,5 uur.

De volgende dag hadden we een 'zoeknie' dag dus besloten om de DEET in te ruilen voor zonnebrand en te gaan chillen bij het zwembad. Onze eerste rustdag is een feit en we waren eraan toe. Voor het eerst de MP3 speler, quest en de Linda uit de backpacks gehaald.

De volgende dag gingen we naar Chiang Khong maar vooraf eerst nog naar de witte tempel  'Wat Rong Khun' ondanks onze tempel moeheid. Maar het was zeker de moeite waard. Wat een plaatje!

Vanuit Chiang Rai met de bus naar Chiang Khong gegaan waar we in een prachtig hotel aankwamen aan de rand van de Mekong. Deze rivier gaat ons met de 'slowboat' in 2 dagen naar Luang Prabang brengen in Laos. 'S ochtends werden we bij ons hotel opgehaald met de tuk tuk en gebracht naar de grensovergang. We hadden een gezellige club mensen naar en op de boot. Daarbij ook een Inwoner van Parijs waarmee we in onze tuk tuk met z'n allen spraken over de aanslagen van vorige week vrijdag. Het was een bijzonder moment. En ook wij staan hier bij stil ondanks dat wij hier op dit moment leven in vrijheid en onbezorgdheid!!

De boottocht was geweldig. We hadden 2 Nederlanders Debbie en Anthony al bij ons hotel in Chiang Khong ontmoet waarmee we het avontuur van de slowboat samen aangingen. Gezellig! Deze 'slowboat' (lees; aantal houten planken, oude bus- en vliegtuig stoelen erin en een motor;) vaart over de Mekong midden in de bergen. Je ziet de mooiste en bijzonderste natuur en dat urenlang. Adembenemend! De zon schijnt, leuke mensen op de boot, en iedere seconde geniet je van de omgeving. Het JBZ en gemeente Molenwaard kunnen  niet aan deze dag tippen [Gezichtje met knipoog] .

Om 17.30 aangekomen in Pakbeng. Een dorpje aan de Mekong waar we een nachtje bleven om vervolgens de volgende dag weer de hele dag met de slowboat mee te mogen en genieten van al het moois. Pakbeng oftewel het 'dropdorp', is letterlijk 1 straat waar alle toeristen worden gedropt voor de overnachting. Het is ook de enige mogelijkheid voor toeristen van de slowboat om te overnachten, dus waarom zou je je hotel schoonmaken als toeristen toch hier moeten blijven? We wilden ons even opfrissen voor we gingen eten. Maar toen we de kraan open draaide en er bruin water uit kwam stromen, besloten we maar om ons even te verzetten van de Europese norm dat je iedere dag moet douchen en je tanden moet poetsen;). Stinkend en wel een gezellige avond gehad in een restaurant met vele Hollanders en een Engels stel. Bier, beef burgers en slappe klets. Ook stinkend is dit leuk;).

De 2e dag hadden Debbie en Anthony een plek voor ons gereserveerd op de boot dus we zaten weer gezellig bij elkaar met vele andere Nederlanders. Jee wat was het weer bijzonder. Het lijkt hier allemaal steeds mooier te worden. Onze verslagen zijn daarom ook erg lang. Puur omdat alles indruk op ons maakt en we dit willen beschrijven. We love Azië [Spierbal] .

Na de boottocht aangekomen in Luang Prabang. Met 6 andere Nederlanders een tuk tuk gepakt naar het centrum waar we nog een biertje pakte en met z'n alleen opzoek gingen naar een slaapplek. En ja die hebben we gevonden. Het plafond in de badkamer is zwart van de schimmel maar we hebben geen bruin water. Dus eindelijk douchen. Yeah! Dan maar met ogen dicht maar heerlijk om even water over je lijf te voelen;). En soms kun je ook niet veel verwachten voor 5 euro per nacht.

Al het viezigheid wat we zien, kan niet op tegen al het moois wat we zien. Wij zijn namelijk niet chagrijnig te krijgen. We lachen om vieze bedden, badkamers en wc's want we weten dat we daarna weer prachtige dingen gaan beleven.

Nu gaan we Laos (het dunbevolktste land van Azië) ontdekken en hopen over een weekje weer onze belevingen met jullie te delen.

Heel veel liefs van ons!!

Wist je dat:

- Wij na 10 dagen nog geen bruin kleurtje hadden omdat we ons 10 dagen met douche whitening hebben gewassen. (Gekke Aziaten)

- Wij eindelijk lange nagels krijgen omdat het hier te smerig is om nagels te bijten;)

- Schimmel in de badkamer niet alleen groen is maar ook zwart kan zijn?

1. Tjanne:
    21 november 2015
    Regelrechte backpacker zijn jullie. Hoppa! Weer een gezellig verslag schatjes!
  2. Ruud:
    21 november 2015
    Jaloers!!!! Luang Prabang heeft de mooiste en meest diervriendelijke olifanten experiences! Geen kettingen of stokken en je hebt ergens een trip waar je met ze kunt badderen en stoeien! Dikke aanrader! Veel plezier!!!
  3. Tess:
    21 november 2015
    Bedankt voor de tip Ruud. We zijn inmiddels al in Luang Prabang geweest (lopen achter met ons verslag,zitten nu in Vientiane) geen olifanten bezocht daar maar wel een geweldige waterval en wat een knus dorp is het. Jij hebt blijkbaar dezelfde reis gemaakt? Leuk!
  4. Geno en Jopie:
    Verslagen: heerlijk
    Foto's: prachtig
    Maar skypen vanmorgen overtreft toch alles. Lekker bijgekletst. Alsof we samen aan de keukentafel zaten.
    Dag schatjes. Geniet!
  5. Sabje:
    21 november 2015
    Wauwww wat een mooi verslag weer! En wat een gave foto's! Wat maken jullie geweldige en bijzondere dingen mee zeg. Echt heel gaaf! Ben benieuwd wat jullie de komende week weer allemaal gaan beleven. GENIET!!!!!
  6. Clint:
    21 november 2015
    Geweldig verslag. Ik geniet een beetje met jullie mee want het plezier druipt ervan af. Dag lieve schatten. Ik verheug me al op het volgende verhaal. Clint
  7. Ilse:
    Prachtig verhaal weer!
    Lekker verder genieten en ik kijk nu al uit naar jullie volgende verhaal. Liefs xxxx
  8. Monique:
    21 november 2015
    Zo te lezen heerlijk aan het genieten!!! En wat een mooie foto's! X
  9. Familie van Gemert:
    22 november 2015
    Woehoe !!! Wat een super leuk verslag Kei leuk om zo " mee te mogen genieten" !! Enjoy together maar Da komt wel goed
    Gr uit een regenachtig fris den Dungen
  10. Ruud:
    22 november 2015
    Hey Tess, we hebben hem in twee verschillende delen gedaan. Eerst Thailand rond en daarna Hongkong-China-Hanoi-Halong Bay-Luang Prabang-Vientiane. Zuid-oost Azie is echt super vind ik dus dat gaat helemaal goed komen daar!! Nie te veel plannen en go with the flow!! Heel veel plezier en we zien het volgende verslag graag tegemoet!
  11. Wilmy:
    22 november 2015
    Wat een avoturen beleven jullie...leuk dat jedie ook met landgenoten kunt delen.als je het dubbele betaalt krijg je dan een iets schonere kamer?misschien te? proberen.Och,alles went ,dus blijf genieten van alles wat er te beleven is en van elkaar.....
    Lefs wilmy
  12. Maaike:
    23 november 2015
    Wauw gaaf zeg, echt en vette ervaring! En wat een mooie foto's ook weer! Geniet ervanxxxx
  13. Raymon en miranda:
    23 november 2015
    Kei mooi geschreven. Ben nu alweer benieuwd naar het volgende vehaal. Groetjes van raymon en miranda xxx
  14. Asje:
    23 november 2015
    Wauw wat een verhaal, mooie ervaringen heerlijk toch?
  15. Debbie:
    17 december 2015
    Hallo Tess en Paul, geweldig jullie verhalen te lezen! Ook het vorige stukje Ayutthaya, Chiang Mai en Chiang Rai komen mij bekend voor van mijn vorige reis, leuk om zo jullie ervaring te lezen. En wat hebben we gelachen op die slow boot. Ik ga snel verder met jullie volgende verhaal :-)