De laatste

25 januari 2016 - Bangkok, Thailand

De laatste

Als leken vertrokken we voor 3 maanden naar Azië en we hadden werkelijk geen idee wat ons te wachten stond. Alla Tess en Paul waren we slecht voorbereid en nog geen idee wat überhaupt de hoofdstad van Cambodja was en laat staan van Laos [Gezichtje met knipoog] .

Daar ging we dan... Afscheid genomen van iedereen en een traantje gelaten vanwege Jopie. Hopen dat Jopie het goed maakt en niet weer een allergie gaat ontwikkelen.

4 november aangekomen in Bangkok. De eerste 2 weken hebben we erg moeten wennen aan het klimaat, de cultuur en het hele backpack leven. We zaten nog wat te stoeien met onze backpacks en hadden er nog geen logica in.

Steeds meer begonnen we te wennen aan het klimaat. We begonnen de warmte en het zweten zelfs fijn te vinden. Na een week of 2 konden we ons ook echt toegeven aan alles. Geen Nederlandse waarde en normen meer maar gewoon lekker in oude maar comfortabele kleding zweten in het tropische klimaat. Geen tijdsbesef meer en doen waar we zin in hadden. En steeds meer hielden we van het backpack leventje.

We begonnen in Noord-Thailand wat we beide prachtig vonden. Ook omdat dit onze eerste ervaring met Azië was. Hoogtepunt was denk ik wel onze survival trekkingstocht. Onze eerste ervaring met wilde dieren en de jungle.

Daarna gingen deze iets ervarener backpackers met de slowboat naar Laos. Op de slowboat, varend over de Mekong hebben we een leuke groep Nederlanders leren kennen waar we nog steeds contact mee hebben. Laos heeft ons ook vele prachtige momenten bezorgd maar ook het land waar we de meeste smerige hotels hadden en de meest slechte reizen vanwege de slechte 'wegen'. Maar dit maakte het ook weer avontuurlijk. En Laos het land van het prachtige Don Det!

Vanuit Laos naar Cambodja gegaan waar Angor Wat absoluut het hoogtepunt was. Bijzonder om hier geweest te zijn. Ook hebben we hier onze eerste stranddagen gehad.

Toen door naar Vietnam. Het land waar we allebei een beetje verliefd op zijn geworden. Het land van de geweldige easy riders en het land waar we weer regen en koude temperaturen hebben gehad.

Onze reis geëindigd met de Thaise eilanden. Wauw! Prachtig! Steeds hadden we het gevoel alsof we in een decor leefde.

Het waren prachtige maanden.

3 Maanden.........

• die wij nooit zullen vergeten.
  • waarin wij zoveel hebben geleerd en een andere kijk hebben gekregen op de wereld.
  • waarin we zoveel armoede hebben gezien dat we ons soms schaamde voor onze rijkdom.
  • waarin wij gelukkiger zijn geworden
  • waarin wij veel ervaring hebben opgedaan
  • waarin we zoveel leuke mensen hebben ontmoet
  • waarin we 175 uur gereisd hebben met auto, motor, bus, boot, trein en/of vliegtuig en 175 uur naast elkaars zijde hebben gezeten
  • waarin wij 6 vluchten hebben gehad
  • waarin wij met 5 munteenheden hebben betaald
  • waarin we nog nooit zoveel mensen hebben zien spugen en rochelen
  • waarin we nog nooit zoveel mensen zonder tanden hebben gezien ;-)
  • waarvan wij genoten hebben van elkaar!!!
  • waarin wij niet chagrijnig te krijgen waren
  • waarin wij goede handelaars zijn geworden
  • waarin het altijd afwachten was waar we ergens zouden slapen
  • waarin we leefde in landen waar alles mag en kan en waar nauwelijks regels waren
  • waar we iedere dag een nieuw avontuur aangingen.
  • waarin we bier hebben gedronken voor € 0,18 cent te glas
  • waarin we de pingpong show zagen
  • waarin we geen een keer de verwarming aan hebben gezet
  • waarin we de mooiste sterrenhemel hebben gezien.
  • waarin we in 35 verschillende hotelkamers, hutjes, guesthouses, en/of resorts hebben geslapen
  • waarin we in totaal 26.082 km hebben afgelegd
  • waar wij niet over uitgesproken zullen raken

Deze ervaring hadden wij nooit willen missen!!!!

Helaas gaan we morgen weer naar Nederland. Het land van de kou, de regels , het land van de tijd. Morgen gaan we onze vrijheid weer inleveren.

Het zal afkicken worden en eerlijk gezegd zouden we nog maanden samen willen reizen. Maar we gaan wel weer naar het land van onze lieve families, vrienden en collega's en natuurlijk onze lieve Jopie. En het land van kaas, bruin brood, aardappels en kroketten. ZIN IN!!!;)

Vandaag hebben we een soort van kater gevoel. We zijn lui, stilletjes en rustig. Niet zoals we andere dagen waren. De energie is op en we gaan langzaam onze tas pakken.

Lieve allemaal. Tot van de week en bedankt voor alle leuke en lieve berichtjes tijdens onze reis.

Kusjes vanuit Bangkok

1. Olaf:
    25 januari 2016
    Tess en Paul een hele goeije terugreis en tot snel...
    Olleke
  2. Tita:
    25 januari 2016
    Fijn jullie weer bijna te zien!! Wat was het fijn he? Trots op je Tessjie! (maarre...serieus, de pingpong show gezien?!)
  3. Nadja:
    25 januari 2016
    Wat een ervaring voor t leven lieve vriendjes!
  4. Geno en Jopie:
    25 januari 2016
    Bikkels! Zo trots op jullie!
    Maar ook zoooo blij jullie morgen weer te zien.
    Jopie en ik zijn er klaar voor.
    Kus.
  5. Sabje:
    25 januari 2016
    Wat een mooi afsluitend verslag lieverds! Ik ben zooooo blij voor jullie dat jullie droomreis echt werkelijkheid is geworden! Dit pakken ze nooit meer van jullie af! Ik heb heel veel zin om van de week lekker bij te kletsen en jullie eindelijk weer te zien! Het leventje hier was echt een stuk minder leuk zonder jullie!

Yeah, tot heeel snel!!
    Xxxxxxx
  6. Karin:
    25 januari 2016
    Wat hebben jullie genoten, leuk om jullie verhalen te lezen! Een goede reis en tot snel. Kus van ons
  7. Monique:
    25 januari 2016
    Ik zou zeggen; gesprek met Matthea plannen en hoppa nieuwe reisplannen maken!!! Voorzichtige reis terug. X Monique
    Trouwens; het was hier vandaag gewoon 14 Gr
  8. Clint:
    Goede terugreis schatten. Snel tot ziens. Xxx
  9. Maaike:
    25 januari 2016
    Ja dat zal zeker weer voelen als een soort van kater. Maar wat een ongelofelijke ervaring en moois. Ik ga de reisverslagen zeker missen, maar vind het heel leuk om je weer te zien! Tot snel en een hele goede reis samen!
  10. Mike en Imke Hellings:
    25 januari 2016
    Een hele goede terug reis!!! Wat een super ervaring!!
  11. Familie van Gemert:
    25 januari 2016
    Weer een stukje afsluiten met gemengde gevoelens lees ik ! We hebben genoten van jullie verhalen ! Een goede terug reis allebei en alvast welcome home !! In de wereld van haasten drukte dingen moeten maar ook weer dicht bij jullie naaste familie ! Gr familie van Gemert
  12. Jsoe:
    25 januari 2016
    hele goeie reis schatten!! tot morgen.xxx
  13. Niels:
    25 januari 2016
    Gewoon geen woorden voor!! Mooie verhalen,foto's en ervaringen die we toch een beetje mee konden maken. Zo zin in om jullie ervaring/droom reis van jullie zelf real life te horen. Heeeele goede reis terug en tot snel

Xxx
  14. Rina & José:
    25 januari 2016
    Beste Tes en Paul een heel goede en veilige reis terug we hebben jullie verhalen gelezen en genoten van de manier waarop jullie deze hebben gedeeld met ons !!

Groeten tot snel
  15. Marianne willem en lynn:
    26 januari 2016
    Wat geweldig wat jullie hebben meegemaakt in deze afgelopen 3 maanden die voorbij vlogen maar wat vinden wij t fijn dat jullie vandaag weer veilig terug zijn!
    Goeie reis freundjes! Dikke knuffel van ons!
  16. Raymon en miranda:
    Hey paul en tess,
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt.
    Heb genoten van jullie verhalen.
    Een goeie terug reis.
    Welkom thuis xx
    Groetjes Raymon en miranda
  17. Wilmy:
    26 januari 2016
    Ook jullie laatste verslag was boeiend en geestig...Een goede vlucht en geniet nog lang na,tot ziens!
  18. Tjeerd en Gera:
    26 januari 2016
    Wat mooi samen... en nu retour... jammer, maar toch ook wel weer erg leuk!