Nha Trang - Hoi An - Hanoi - Ninh Binh (Vietnam)

9 januari 2016 - Koh Tao, Thailand

Allereerst allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Dit verslag is nog van voor het nieuwe jaar aangezien we erg achter lopen met ons verslag.

Van Zuid- naar Noord Vietnam

Nha Trang - Hoi An - Hanoi - Ninh Binh

Wat hebben wij genoten van onze easy rider tour, een hoogtepunt van onze reis! Maar aan alles komt een einde dus zijn wij door onze vrienden afgezet in Nha Trang om onze reis weer voort te zetten. We zullen de grappen, het gerochel, het gesmak maar met name de gezelligheid missen van Lui en Tjin. Door hun hebben wij het echte Vietnam leren kennen en mogen zien.

Nha Trang is een kustplaats in Vietnam waar ontzettend veel Russen zijn. Volgens onze Lui komt dat omdat je vanuit Rusland rechtstreeks naar Nha Trang kan vliegen en dat visum vrij. We besloten om niet in Nha Trang te blijven omdat het negatieve recensies heeft. Het wordt omschreven als een saaie kustplaats wat georganiseerd wordt door Russen. Onze Bikers hadden ons daar dus afgezet en we boekte voor diezelfde dag een ticket voor de nachtbus naar Hoi An. We moesten nog een paar uur overbruggen in Nha Trang dus we gingen lekker terras hoppen. Wij hebben in die paar uur tijd nog nooit zoveel ordinaire en ongezellige hoofden bij elkaar gezien [Gezichtje met vreugdetranen]. Te vergelijken met de Bossche kermis op z'n best maar dan nog vele gradaties erger. Zou er dan een 'wie heeft het ongezelligste en lillikste hoofd' verkiezing zijn? We hebben onze ogen uitgekeken en met verbazing naar de Russische toerist gekeken. [Lachebekje (zwart-wit)] ️

's Avonds de nachtbus gepakt en eindelijk hebben we een keer geslapen tijdens een nachtrit. Om 6 uur 's ochtends aangekomen in Hoi An waar we hartelijk werden ontvangen bij ons hotel. Dus zo kan het blijkbaar ook? Wauw! De hartelijkheid is vaak ver te zoeken in Azie (in toeristische gebieden) en worden we vaak alleen maar aangezien voor geldautomaten. Even opgefrist en een fiets gepakt om het centrum te verkennen. Wauw wat een knus en rustig stadje. En zelfs heel sfeervol. Wij waren meteen verliefd op Hoi An.

In Hoi An zie je het authentieke Vietnam. Dit goedbewaarde stadje heeft ongeveer 80.000 inwoners en je vindt er lang niet zoveel toeristen als in andere bekende plaatsen in de buurt. Bovendien is het centrum van de stad auto- en motor vrij, wat de stad rustiger maakt dan andere steden in Vietnam.In tegenstelling tot veel andere plaatsen in Vietnam is de stad zo goed als onaangetast gebleven tijdens de Vietnam-oorlog. Met als gevolg dat het oude centrum van Hoi An nog uitstekend bewaard is gebleven. In 1999 heeft UNESCO het centrum op de Werelderfgoedlijst gezet.

Ook staat Hoi An bekend om zijn vele tailers en Paul heeft een prachtig pak op maat laten maken. Fietfieuw.

's Avonds ons reisschema doorgenomen en we besloten om oud en nieuw toch in Zuid-Thailand te vieren i.p.v. in Vietnam. Dit i.v.m. de dure vluchten rondom oud en nieuw en ook omdat het in Noord-Vietnam nat en koud is. En aangezien Nederland dit jaar de warmste december maand ooit heeft, moeten we er toch voor zorgen dat wij op warmer plekken zijn en dus niet in Noord-Vietnam [Gezichtje met knipoog]. Hierdoor hebben we nu wel een strak schema waardoor we ook maar 2 nachten in Hoi An konden blijven. Eigenlijk veel te kort maar omdat het leven als backpacker zwaar is zoals we al eerder beschreven, moeten we toch keuzes maken [Gezichtje met uitgestoken tong en knipoog] .

Hoi An heeft in onze ogen alles. Mooie bouwwerken, een leuk centrum, leuke eettentjes, mooie stranden en leuke winkels. We hebben het stadje verkend en de volgende dag zijn we naar het strand geweest aangezien het in Hoi An nog tropisch weer was. 's Avonds nog 2 Nederlanders getroffen waarmee we gegeten en geborreld hebben.

Hoi An ligt op de grens van Noord- en Zuid Vietnam. Als we naar het noorden wilden moesten we weer beginnen aan een 12 uur durende busreis waar we eigenlijk helemaal geen zin in hebben. Dus kozen een keer voor luxe en boekte een goedkope binnenlandse vlucht van Da Nang naar Hanoi. En na een uur vliegen aangekomen in Hanoi. Ideaal! En dat we 3 uur vertraging hadden waren we zo vergeten aangezien alles beter was dan weer 12 uur in een bus.

Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en de tweede grootste stad van het land. De stad was vroeger tijdens de Franse overheersing van Azië de hoofdstad van Frans Indochina. Later toen Vietnam onafhankelijk was van de Fransen, werd Hanoi de hoofdstad van Noord-Vietnam. Het Franse verleden is nog goed te zien in de stad. In de brede boulevards en oude villa’s zijn deze invloeden het meest aanwezig.

Op kerstavond om 18.30 aangekomen in Hanoi met in onze gedachte om vroeg te gaan slapen omdat we de volgende dag naar Halong Bay wilde gaan. We kwam in het hotel aan en werden weer liefdevol ontvangen. "Inchecken later please, now we have a party my friends"!!! Uhmmmm party? Waar hebben ze het over? "Drop your back en come to the party". Nou ach waarom niet. We moeten sowieso wat eten want de Oreo koekjes zijn al lange tijd op [Gezichtje met knipoog] .

We kwamen beneden in het restaurant van het hotel en daar zaten de hotelmedewerkers en hotelgasten in een kringetje met middenin een lange tafel die vol stond met eten. En als sfeerverlichting grote TL-lampen [Gezichtje met uitgestoken tong en knipoog]  zoals overal in Azie. Bij binnenkomst werden we zowat op een stoel gegooid, er werd meteen een glas in onze handen gereikt en ze kwamen meteen met een cherrykan vol met bier aan om ons glas te vullen. Vervolgens borden en bestek en we moesten zoveel eten en drinken als we konden. Uhmmmmm waar zijn we belandt? Met kleine slaap oogjes keken we elkaar lachend aan. We kwamen terecht in een ontzettend warm bad. Ons glas werd continue gevuld, ons bord continu volgegooid met eten en iedereen genoot. De hotelgasten en medewerkers vierden deze avond samen feest op kosten van het hotel. De ene medewerker werd nog zatter dan de andere en daarbij werden ze ook met het de minuut grappiger en liever. Na een tijd werd het kringetje doorbroken en kwam er muziek dus moest er gedanst worden. Uit het niks kwamen we aan in een feest wat we nooit zullen vergeten. We hebben zo ontzettend gelachen! Van hoteleigenaar tot knecht van Australische toerist tot Nederlands toerist, alles vierde samen deze avond, namelijk kerstavond [Kerstman] .

Door ons straks schema moesten we Hanoi schrappen omdat we anders niet voor het nieuwe jaar naar Zuid-Thailand konden. Dus we kozen ervoor om Hanoi zelf niet te bezoeken. Dit is een vreselijk drukke stad met vele musea en tempels en eerlijk gezegd hebben we daar niet meer zon zin in. Dus gebruikte we Hanoi als uitvalbasis voor de vluchthaven, Halong Bay en Ninh Binh (2 plaatsen die je absoluut niet mag missen als je in Vietnam bent).

Na een klein katertje van kerstavond zijn we 1ste kerstdag naar Halong Bay geweest. Kerst wordt hier inprincipe nauwelijks gevierd (alleen kerstavond door sommige locals). Dus ook wij hadden besloten om kerst dit jaar over te slaan en niks speciaals te doen. We doen eigenlijk iedere dag al bijzondere dingen dus vonden het niet nodig om extra uit te pakken omdat het kerst is. En wat fijn overigens om een jaar geen Maria Cary en Flappie te horen op de radio [Gezichtje met uitgestoken tong en knipoog] .

In het noordwesten van Vietnam ligt het prachtige Halong Bay. In deze baai vind je ongeveer 2000 vreemd gevormde rotsen die uit de zee rijzen. Deze kalkstenen eilandjes zien er samen met de vele vissersboten die er tussendoor varen schitterend uit. Een aantal van deze rotseilandjes hebben grotten, waar je met een bootje naar toe kunt varen. Sommige eilanden zijn bewoond maar de meeste zijn niet of nauwelijks aangetast.

Bij enkele van de eilanden bevinden zich drijvende dorpen van vissers die in de ondiepe wateren 200 soorten vis en 450 soorten weekdieren vangen. Op sommige eilanden leven dieren, zoals kippen, apenen leguanen. In 1994 is de Halong Bay opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is één van de populairste toeristenbestemmingen van Vietnam.

In de ochtend werden we opgehaald voor onze trip naar Halong Bay. 4 uur later kwamen we aan en stapte we met onze groep op een mooie boot. Waarschijnlijk zou deze wel door de APK-keuring komen;). We vaarde de Halong Bay in en snapte meteen waarom dit op de werelderfgoedlijst staat. Wauw wat een plaatje. En ja hoor, eindelijk hadden we een keer een voordeel dat we de rijst beu zijn:). Terwijl iedereen nog zat te lunchen op de boot en wij naar een paar happen weer genoeg hadden, klommen we vast op het dek. Hierdoor hadden we een privé uitzicht en het was fenomenaal. We hadden allebei het gevoel alsof het niet echt was, alsof we in een droomwereld zaten. Wauw wauw en nog eens wauw. Het was prachtig. We hebben daar 4 uur rondgevaren en geweldige uitzichten gehad. Ook nog in een 'Daungo Cave' geweest wat wederom een wereldwonder was om te zien.

We waren 's avonds pas laat terug bij ons hotel dus een romantisch kerstdiner zat er niet meer in;). Maar hallloooo, hoe romantisch is het om samen op het dek te staan met een onwerkelijk mooi uitzicht van Halong Bay? [Spierbal]

De volgende dag weer niet kunnen uitslapen [Lachebekje (zwart-wit)] ️ en vanuit Hanoi naar Ninh Binh gegaan. Ninh Binh is de hoofdstad van de gelijknamige provincie. De stad zelf is een typische plattelandsstad, zonder noemenswaardige hoogtepunten. Het is de prachtige omgeving die Ninh Binh echter tot een van de hoogtepunten van de reis door Vietnam maken! De stad Ninh Binh ligt een kleine honderd kilometer ten zuiden van Hanoi.

We bleven 2 nachten in Ninh Binh waar opvallend weinig toerisme is. De toeristen nemen namelijk meestal een dagtrip naar Ninh Binh vanuit Hanoi. Het is hier zo niet-toeristisch dat de blonden haren van Tess ontzettend interessant waren met als gevolg dat ze meerdere malen op de foto moest [Lachebekje (zwart-wit)] ️.

Hét hoogtepunt van Ninh Binh is in onze ogen Tam Coc. Deze regio is enigszins te vergelijken met Halong Bay, maar dan op het land en kleiner. Tam Coc bestaat namelijk – net zoals Halong Bay – uit gigantische karstbergen. Hier worden deze bergen echter niet omringt door zee, maar door mooie groene natuur. Hierdoor vinden sommige Tam Coc zelfs mooier dan het bekendere Halong Bay.

Het is hier nog steeds erg koud. Onze lijven zijn dit niet meer gewend na 8 weken in tropische klimaten geleefd te hebben. Dus voor we naar Tam Coc gingen zijn we eerst even naar de plaatselijke markt geweest om winterkleding te kopen. Natuurlijk moest dit zo goedkoop mogelijk aangezien we over 2 dagen weer naar het tropische Thailand gaan. Dus pingelen maar, en jawel, voor een paar euro zijn wij alles behalve charmant en hip maar hebben het wel iets warmer [Gezichtje met knipoog] . We hebben allebei een jas met binnenin een maatlabel XXL [Grijnzend gezichtje met lachende ogen] . Dit zegt waarschijnlijk genoeg over de grootte en breedte van de Aziaat [Gezichtje met vreugdetranen] .

Na onze geweldige kledingkoop hebben we een brommer gehuurd. En even voelde wij ons Rinus met Romana op de scooter.  [Gezichtje met uitgestoken tong en knipoog]

Daar ging Rinus met zijn Romana achterop, op weg naar Tam Coc. Tam Coc is inderdaad prachtig. En deja vu van Halong Bay maar dan via land. We hebben daar uren rondgereden en genoten van het uitzicht. Vele stops voor foto's en we hebben wegen gehad waar geen toerist te bekennen was. We zijn blij dat we deze koude trip nog hebben gedaan want dit beeld zullen we nooit vergeten.

De sfeer en aankleding van ons hotel in Ninh Binh was nog ongezelliger dan onze berging thuis dus jullie snappen wel dat onze 2de kerstdag bestond uit een ontzettend sfeervol diner voor 2 inclusief tl-verlichting, trainingspak, windjack en sneakers [Gezichtje met vreugdetranen] .

Vanuit Ninh Binh de locale bus gepakt om weer terug te gaan naar Hanoi. We hadden een hotel geboekt bij de vluchthaven omdat we de volgende dag naar Bangkok vliegen. Vanuit Bangkok gaan we naar het zuiden om daar te gaan genieten van onze laatste weken. Dus kom maar op met die bounty eilanden. Ons doel is om daar te gaan eilandhoppen maar vooral om veel te gaan relaxen.

Ons reistempo lag zo hoog dat het nu tijd is voor zon, zee en strand. We zijn er ook aan toe. Klinkt misschien raar maar we zijn ontzettend moe. Moe van alle mooie indrukken, van de lange reistijden en moe van de lange dagen die we maken. We horen jullie nu allemaal lachen aangezien we al 2 maanden vakantie hebben, maar backpacken is echt vermoeiend [Gezichtje met uitgestoken tong en knipoog] .

Allebei zijn we dol op Vietnam en het heeft ons prachtige dingen gegeven met vele hoogtepunten. In Noord-Vietnam waren de mensen zo ontzettend lief en behulpzaam dat we dat zullen missen als we dadelijk weer in Thailand zijn. Mocht iemand nog geen zomerplannen hebben, dan is Vietnam absoluut een aanrader [Gezichtje met uitgestoken tong en knipoog] .

Dag mooi, lief, tandloos, smakkend, rochelend en behulpzaam Vietnam. Nu gaan we weer naar het land waar onze droomreis begon en gaan we eiland hoppen in het zuiden van Thailand. Hier willen we echt vakantie gaan houden en genieten van bounty eilanden die we normaal alleen maar van boekjes kennen. Op de planning staan de eilanden: Koh Lanta, Koh Phi Phi, Ao Nang, Koh Tao en Koh Samui.

Dag lieve allemaal. Kusjes van ons

* Inmiddels zijn we al 2 weken in Zuid Thailand waar het werkelijk prachtig is. We zien zoveel moois dat het lijkt alsof we dagelijks in een decor leven. Maar dat komt allemaal in ons volgend verslag.

DAAG xxxxxxxxxxx

1. Geno en Jopie:
    9 januari 2016
    Lieve schatten,
    Het houdt maar niet op. Al die ervaringen, indrukken en belevenissen! Begrijpelijk dat dat vermoeiend is. Dus nu nog lekker een paar weken vacantie vieren, luieren en relaxen. Ben wel erg blij dat jullie bijna weer thuis komen want eerlijk gezegd mis ik jullie wel. Zit regelmatig in de gang te wachten als ik een auto hoor maar nee, nooit mijn baasjes. Maar ik weet, ik voel dat het einde in zicht is. Dat wordt een feestje. Eindelijk weer iemand die met mij wandelt, speelt en knuffelt. Ik kan niet wachten!!! Tot snel. Knor knor.
  2. Tita:
    11 januari 2016
    Heerlijk verhaal weer!! Dus kerst is dit jaar bij jullie in de berging?? Nemen wij wel wat klapstoeltjes mee. Kusjes!
  3. Joost:
    11 januari 2016
    Skon verslag hoor! Kijk maar uit vissie daar met al die shemales die aan t jagen zijn. Nu ik dit zo lees begint t reizen ook weer te kriebelen! Grtz vanuit t gezellige den bosch! En tot carnaval was het toch?!
  4. Sabje:
    11 januari 2016
    Wat hebben jullie het allemaal weer mooi omschreven! Echt heel leuk om te lezen, net of we er bij zijn! Nu lekker genieten op de prachtige eilanden daar! Nu zal de tijd echt voorbij vliegen! Ik ben wel heeeeeeel blij als jullie weer gezellig terug zijn! Nog 2 weekjes, joehoeeee!!

Xxxxxx
  5. Nadja:
    Mooi geschreven weer!
  6. Ilse:
    11 januari 2016
    Mooi! Geniet van de laatste weekjes en lekker uitrusten op die mooie stranden!!!

Xxx
  7. Wilmy:
    12 januari 2016
    Dit wordt een bestseller,was weer genieten.....!!!!!!!!!
    Nog een paar weken rust en dan thuis rennen met Jopie,want die is een beetje aangekomen denk ik
    Tot ziens,kom veilig en uitgerust thuis,liefs Wilmy
    Een goede vorrtzetting van 2016.