Terug naar het land waar het allemaal begon

22 januari 2016 - Surat Thani, Thailand

Terug naar het land waar het allemaal begon

Zuid-Thailand

Vanuit het koude Hanoi zijn we weer naar Bangkok gevlogen omdat we het koude Vietnam in wilden ruilen voor het tropische Thailand.

Vanuit Bangkok hebben we weer een binnenlandse vlucht gepakt naar Krabi en daar een bus en ferry genomen naar het eiland Koh Lanta. Zo hebben we in 6 dagen tijd, 3 vluchten gehad en hebben we in 3 dagen 2200 km afgelegd. Met als doel dat we nu met onze echte havaianas ;-) van 4 euro op Thaise bodem staan, kijkend naar een heldere blauwe lucht.

Hallo Koh Lanta. Onze billen zijn er klaar voor om gruwelijk veel te luieren. Dan maar decubitus ontwikkelen in wat voor graad dan ook, maar wij gaan chillen [Spierbal] .

In Koh Lanta aangekomen bij een perfect hotelletje, een paar kilometer van het strand af. Dus Rinus en Romana gingen maar meteen weer een scooter huren. In Koh Lanta ben je binnen een uur rijden van noord naar zuid dus we hebben daar heerlijk rond getoerd. Rijend langs de meest prachtige kustlijn en stoppen bij de meest mooie afgelegen stranden. Door onze brommerrit ontdekten we de mooiste stranden waar geen toerist te bekennen was. De stranden waren zoals in de boekjes. Wit zand, helder blauw water, kartsbergen in de zee en de beroemde Thaise bootjes die in die blauwe zee dobberde.

We lagen daar op ons handdoekje en het klinkt raar, maar als we om ons heen keken dan leek het alsof we in een decor zaten. De Universal studio's van Zuid-Thailand. Alles is zo groen, zo mooi en daarom lijkt het ook zo nep. Maar jee, dit is dus echt!

Na een nacht geslapen te hebben was inmiddels 31 december. Normaal zouden we nu uitslapen, een goede bodem leggen [Gezichtje met uitgestoken tong en knipoog], tutten en 's avonds naar vrienden gaan. Maar nu bestond onze dag uit chillen in wit zand en ronddobberen in de kraakheldere blauwe zee. We keken ondertussen rond of we iets zagen voor oudejaarsavond. We kregen op het strand wat flyers uitgedeeld en besloten om 's avonds daar maar heen te gaan. Eerst gegeten op het strand en zoals we thuis zeggen: "lekker indrinken" [Spierbal] . Om 22.00 uur was het nog erg rustig bij de beachbar dus we dachten dat we toch bij de verkeerde plek zaten. Er stond wel een dj wat pingel muziek te draaien maar echt leven was er (nog) niet. Maar ach, het maakte ons eigenlijk allemaal niets uit wat de avond en/of nacht zou brengen. Wij waren toch al de gelukkigste mensen [Lachebekje (zwart-wit)] . Maar rond 23.00 uur liep het vol. Het strand werd druk met toeristen die met een biertje in het zand zaten en de beachbar werd ook steeds voller. Jee, wat was het ineens gezellig. De tijd tikte verder en we begonnen al met een lichte dubbele tong te praten. Om 23.45 uur sloten wij ons aan bij de menigte op het strand en om 23.50 uur kwam het eerste vuurwerk al. Tuurlijk....Hier in Azie gaat niks op tijd dus waarom nu wel [Gezichtje met knipoog] . Maar alle toeristen haalde de smartphones tevoorschijn en deze tijd hielden we aan. En het was zover.

10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. HAPPY NEWYEAR!!!!!.

We stonden daar met onze voetjes in het zand met 30 graden. Overal vuurwerk, wensbalonnen in de lucht, de zee voor onze neus, Dj's die harder begonnen te draaien en het was een feit dat wij al in 2016 leefde. Wauw wat bijzonder. Het was een kippenvel momentje om dit samen mee te mogen maken. Oud en nieuw vieren met zoveel verschillende nationaliteiten op het strand. Wauw!!!!

Na het gezoen en de vele foto's van het mooie vuurwerk weer naar de beachbar gegaan om te dansen op de muziek van de onwijs slechte niet Europees draaiende dj, maar ondertussen sta je daar te dansen tussen al die nationaliteiten. Genieten!!! Na een paar uur zijn we zwalkend naar ons hotel gelopen en met een zeer gelukkig gevoel gaan slapen. Ons jaar kon niet beter beginnen en deze oud en nieuw gaan wij nooit meer vergeten.

We zijn 5 dagen in Koh Lanta geweest en zijn fan van het eiland. Achteraf hadden we er veel langer willen blijven maar dat is altijd weer achteraf.

Vanuit Koh Lanta hebben we de Ferry gepakt naar AO Nang. AO Nang is op het vaste land en een goede uitvalbasis voor de overige eilanden van Zuid-Thailand. We hebben de stranden van AO Nang verkent en wederom weer een plaatje. Zo mooi allemaal. Vanuit AO Nang zijn we met een Thais bootje naar Railay beach geweest. Je kan daar alleen per boot komen. En wederom wit zand, geweldige karstbergen en honderden meters ondiep en kraakhelder water. We zaten letterlijk met onze kont in de zee en het warme zeewater stroomde over je heen. Het leek of iedereen zat te picknicken maar dan in de zee. We hebben genoten daar. En wederom leefde we die dag in een decor.

Vanuit AO Nang zijn we naar het beroemde eiland Koh Phi Phi gegaan. Na 1,5 uur varen kwamen we aan. Eerste indruk: vreselijk! Wat een massa toerisme en we dachten even dat we in Salou waren aangekomen. Bah. Hier hadden we helemaal geen zin in.

We hadden nog geen hotel geboekt dus liepen daar met onze inmiddels veel te zware backpack met 35 graden tussen de volle staatjes met opgepompte jongetjes en ordinaire meisjes. We werden voor het eerst deze reis bijna chagrijnig totdat een lief Thais meisje ons een kamer wees. Het was klein en oud maar dat maakte ons niks meer uit. Zolang we een airco apparaat zien hangen zijn wij al tevreden.

's Avonds wat rondgelopen en ons verbaasd over de vele souvenir kraampjes, Europese prijzen in eetgelegenheden en over het jong toerisme. Koh Phi Phi staat als een paradijs beschreven in de boeken maar wij zagen het (nog) niet. Tot we de volgende ochtend aan de Franse hoteleigenaar vroegen waar de mooie stranden waren. En ja hoor, we zijn 180 graden gedraaid. Koh Phi Phi is prachtig. Geweldige stranden en een mooie omgeving.

Er is ook geen verkeer op Phi Phi wat het erg aantrekkelijk maakt. We liepen via de 'resort wijk' naar geweldige plekjes van het eiland waar we lekker hebben liggen chillen en waar Paul veel heeft gesnorkeld in de kraak heldere zee. Zo helder dat je er niet stiekem even in kan plassen [Gezichtje met uitgestoken tong en knipoog] .

Na 2 nachten hebben we het eiland verlaten. Puur omdat de accomodaties rete duur zijn voor de Thaise begrippen. Voor een kamer op Koh Phi Phi heb je bijna een lux resort op een ander eiland. We hadden Koh Phi Phi niet willen missen al is het wel wat verkracht door het toerisme. We hebben niks Aziatische kunnen ontdekken op het eiland (buiten de geweldige omgeving na natuurlijk).

Na Koh Phi Phi hebben we de zuid-westkust verlaten en zijn we verder gereist naar de oostkust van Zuid- Thailand. Weer een dag reizen met 2 verschillende bussen en 2 verschillende boten. Wat een avontuur toch steeds. We zouden om 16.00 uur aankomen op het eiland Koh Tao maar dat werd helaas (zoals altijd in Azie) 19.00 uur. Met als conclusie dat we 2 uur op een pikdonkere zee vaarde naar een eiland ver ver van het vaste land [Grijnzend gezichtje met lachende ogen]. Maar na een lange dag eindelijk aangekomen op Koh Tao.

Koh Tao is hét duik- en snorkeleiland van Thailand. Op dit kleine, tropische eiland in de buurt van Koh Samui en Koh Phangan vind je alles wat je nodig hebt om de onderwaterwereld te verkennen. Door de combinatie van het heldere water, de verscheidenheid in flora en fauna (Google taal;))en de betaalbare uitrustingen en cursussen is je duik- of snorkelervaring op dit eiland geweldig. Helaas heeft Tess astma (oh nee claustrofobie [Aapje met handen voor de ogen] ) maar Paul wilde zeker hier gaan duiken en kon Tess eindelijk een keer goed gaan winkelen zonder man aan haar zijde [Gezichtje met uitgestoken tong en dichtgeknepen ogen] .

Dus Paul heeft de prachtigste koraalriffen en tropische vissen op de zeebodem gezien en Tess de prachtigste boetiekjes en sieraden winkels.

Wat een wereld van verschil met Koh Phi Phi. Beide prachtig maar het toerisme in Koh Tao is vele malen relaxter. Waardoor het een een zeer charmant en rustig eiland is. Na een paar dagen luieren, snorkellen en duiken op Koh Tao wilden we eigenlijk naar Koh Pagnang gaan. Het eiland, een uur varen van Koh Tao, wat bekend staat om zijn full moon party's. We wilde dat heel graag meemaken maar helaas is er pas weer een party als wij weer richting huis gaan. Jammer! Dan maar door naar Koh Samui.

Het eiland Koh Samui ligt ongeveer 500 kilometer ten zuiden van Bangkok en is het derde grootste eiland van Thailand. Koh Samui is op het eerste gezicht niet het meest geschikte eiland voor backpackers. Door de grote toestromen van, middenklasse, toeristen zijn er steeds meer resorts verschenen. Hierdoor zijn de prijzen op het eiland wat gestegen en ook de stranden liggen steeds voller. Toch is Koh Samui nog steeds een prachtig eiland. Als je de populairste gebieden vermijdt, zijn er voor de backpacker nog voldoende opties.

Koh Samui is onze echte laatste stop. Daarna gaan we weer langzaam richting Bangkok. Op Koh Samui verbleven we 10 dagen. Zolang zijn we nog nergens geweest. Maar ons backpack avontuur was voor ons gevoel afgelopen. Nu gingen we echt vakantie vieren samen met heel veel Duitsers en Russen [Grijnzend gezichtje met lachende ogen] .

Vanuit Koh Tao hebben we de boot gepakt en na 2,5 uur varen waren we op Koh Samui. We hadden een prachtig appartement met 2 grote zwembaden voor onze deur. Genieten! En onze echte luier dagen waren een feit. Wakker worden, ontbijten, zwemmen en luieren. Heerlijk! Op advies van Anke en Freek zijn we 's avonds naar Starz cabaret geweest, (een karaoke show van ladyboys). Jee wat was het slecht maar door de gave kostuums ook weer geniaal. Een show vol met vermaak.

We hebben al zo ontzettend veel gezien en gedaan. De mooiste natuur gezien, de mooiste stranden, omgeving, dieren, dagtochten enz. Maaaaaar we hadden nog geen krokodillen gezien. Dus Romana en Rinus zetten hun helmpie op en scheurde naar de krokodillen farm. Machtige beesten zijn het en we keken nog naar een show waar alle clichés in voorkwamen zoals hoofd in de bek van de krokodil enz. Gaaf om gezien te hebben!

Na de krokodillen show hebben we Koh Samui verkent op onze brommer. Van noord naar zuid gereden maar weinig mooie stranden gezien. Dat komt natuurlijk ook omdat we al gruwelijk verwent zijn. Na deze dag zijn we tot de conclusie gekomen dat niks meer mooier is dat dan we allemaal al gezien hebben. We zijn verwent, heel verwent. De drang om nog dingen te ondernemen was voorbij. En we ruilde onze brommer in voor onze strandkleding en strandlaken.

We hebben 5 dagen overnacht vlakbij Chaweng beach en de laagste 5 dagen zijn we naar een resort gegaan bij Lamai beach. Lamai beach is iets minder toeristisch maar erg sfeervol. Deze 5 dagen hebben we letterlijk allemaal maar uitgeslapen, naar zee gelopen, liggen bakken, eten en bier drinken in gezellige pubs tot we de kroeg uit werden geveegd. Jaja dit is echt vakantie.

We hebben nog veel leuke mensen ontmoet in de kroegen waaronder nog een Brabants stel uit Geffen. Zo konden we langzaam weer wennen aan de Brabantse gezelligheid [Gezichtje met knipoog] . 2 avonden lekker zitten borrelen met ze en alle twee de avonden 'letterlijk' met de veger onder een half dicht rolluik naar buiten geveegd. Gezelligheid ten top!

We hebben genoten van Zuid-Thailand zoals we eigenlijk van alles hebben genoten. We hebben veel nagekletst over onze prachtige reis, veel geluierd en bijgekomen van alle bijzondere indrukken. Conclusie: wij willen nog lang niet naar huis!!!!!! Leuk om iedereen weer te zien maar de vrijheid die we hier hadden gaan we verschrikkelijk missen. Zo relaxt, alles is zo mooi en fijn. Wat een paradijs in Azie.

22 januari gingen we weer langzaam richting Bangkok om vervolgens vanuit daar terug naar Amsterdam te vliegen. Shit, het is echt bijna over. Nu maar extra genieten van onze allerlaatste dagen.

Kusjes Rinus en Romana en inmiddels lijken we op Barbie en Gerard Joling [Lachebekje (zwart-wit)] ️ [Zwarte zon met stralen] ️.

1. Debbie:
    22 januari 2016
    Hallootjes, heerlijk hè eiland hoppen, wij hebben er toen ook zo van genoten! Op Koh Samui hebben wij ook die travestieten show gezien erg slecht idd maar hilarisch :-) Nu weer in het drukke Bangkok, laat je nog even lekker masseren op de Khao San Road en geniet van de lekkere eetstalletjes.

Ik vond het trouwens leuk jullie verslagen te lezen!

Groetjes vanuit een koud Nederland
  2. Geno en Jopie:
    22 januari 2016
    Tjonge jonge, om jaloers te worden van al deze geweldige indrukken. En ik maar slapen. Jullie zijn bijna zwart en ik word steeds grijzer.
    Gelukkig zie ik jullie over een paar dagen weer. Kan niet wachten!!!
  3. Tess:
    22 januari 2016
    Je had helemaal gelijk Debbie. Eilandhoppen is super.
    Morgen gaan we naar Bangkok en ik denk dat we nog wel even een massage salon inlopen;).
    Leuk dat je ons zo gevolgd hebt. We spreken snel wat af als we terug zijn. X
  4. Asje:
    22 januari 2016
    Heerlijk, heerlijk en heerlijk allemaal! Wat een verhalen en genieten! Fijn om jou gauw weer te zien Tessie! En voor jullie een goede reis terug!
  5. Det:
    23 januari 2016
    Wat een prachtige vakantie hebben jullie gehad!! Goede terugreis..
  6. Nadja:
    24 januari 2016
    Dat luieren hebben jullie ook verdiend na al dat reizen. Groot gelijk! Geniet van de laatste dagen. Xx