Bangkok-Ayutthaya-Chiang Mai

10 november 2015 - Chiang Mai, Thailand

Moeilijk om te beschrijven wat we hier allemaal zien en beleven. We zijn pas 6 dagen van huis en het lijkt al weken. Iedere dag weer nieuwe ervaringen en nieuwe ontmoetingen. Heerlijk! We genieten!
De eerste dagen erg moeten wennen aan het klimaat. De eerste dagen pak je nog je mascara, je hip strak truitje en je föhn. Maar dat alles wordt snel ingeruild voor frotje op je hoofd en je luchtigste, loszittende kleren.
Een vrij gevoel om niet met uiterlijk bezig te zijn maar leven op comfort zoals iedereen hier doet.

We zitten nu in een nachtbus die ons in 9 uur van Ayutthaya naar Chiang Mai moet brengen. De nachttrein (die veel wordt gebruikt door backpackers zat vol dus over op plan B, de bus).
Paul ligt lekker te slapen en mij lukt het niet aangezien er 5 Aziaten om mij heen liggen te snurken en mijn uitzicht een bejaarde Aziaat is waarvan haar mond zover openstaat dat ik bang ben dat haar kaken dadelijk vast blijven staan en wat dan?;).

Maar fijn. We zijn de reis begonnen met 4 dagen Bangkok. Jee wat een stad! Zo werelds, massaal, vol en vies. Ik denk dat 2 pakjes sigaretten roken per dag nog beter voor je longen is dan een week hier leven.
We hadden een lux resort geboekt inclusief jacuzzi op de kamer :) zodat we eerst een paar dagen konden bijkomen van de reis. En achteraf heerlijk om na een dag overvol Bangkok je terug te trekken in je resort.

We beginnen Bangkok met een 3 urige fietstocht door de stad met Co van Kessel (zie Google).
Om 8.00 uur werden we daar verwacht en troffen bij binnenkomst alleen maar Nederlanders. Gezellig! Met z'n allen veel gekletst over ieders reis.
De fietstocht was prachtig. We kwamen op de bijzonderste plekken en fietsen door het leven van een bangkokker. Wat een armoede maar wat een tevreden en lief volk.

Daarna met de boot over de Chao Phraya naar de bezienswaardigheden gegaan. Maar aangezien ook de boten prop en propvol zaten, besloten we toch om na een paar stopplaatsen van de boot verder te gaan met de tuk tuk.
We kwamen in prachtige toeristische tempels zoals het Grote Paleis, Wat Pho en de Wat Phra Kaeo en liepen over vele marktjes.
En natuurlijk een dag naar Khao San road (The place to be) en zoals iedereen daar, ray-ban brillen en havaianas scoren voor een prikkie.

Nog iedere dag kijken we met verbazing naar elkaar hoe goedkoop het hier is. De verhalen kenden we maar leuk om dit zelf te ervaren.

Onze eerste ervaring met Azie (Bangkok) was bijzonder maar we waren ook blij om na 4 dagen deze wereldstad te verlaten. Weg van de chaos en weg van de irritante stad (zoals reisgidsen het ook beschrijven).

Vanuit bangkok de trein gepakt naar Ayutthaya (richting het noorden). Ons lekker warm aangekleed vanwege de airco in de trein.
Airco? Haha nee helaas. 2,5uur lang puffen in een ontzettende rotte trein waar de bodemplaten er nog net niet onderuit vielen. Waarschijnlijk de eerste stageplek geweest van ex-minister Mansveld?? Maar ach wat wil je voor 0.80 cent in de Thaise Fyra ;-).

Bij iedere langere reis nemen we vermaak mee. Maar we zijn erachter gekomen dat reizen juist zo heerlijk is om uren lang naar buiten te gapen omdat ieder beeld weer een belevenis is. De tijd vliegt hier met reizen. Terwijl normaal een BBA ritje Den Bosch-Schijndel al een eeuwigheid lijkt te duren [Gezichtje met knipoog]

Aangekomen op het treinstation in Ayutthaya. Het eerste wat we maar moesten doen is een ticket bemachtigen voor de nachttrein voor de volgende dag naar Chiang Mai. Ja niet dus! Nachttrein ram volgeboekt! De dag erna dan maar? Ook niet, want die was ook alweer volgeboekt... Shit!! Wat nu? 3 dagen Ayutthaya is wel weer iets teveel van het goede. Uhmm over op plan B. Na eerst 15 taxichauffeurs te hebben afgewimpeld voor een veel te duren tuk tuk (€2,5 ;)) een rustig plekje gevonden voor plan B. Boekje erbij, google op je telefoon, beetje rustig lezen en ineens... Hé er gaat ook een 'BUS' naar Chiang Mai :)... Yeah!!

Kom we moeten hier het pondje pakken, dan links, 2de rechts en daar is het busstation. Uiteindelijk na een wandeling van 30 min met de backpacks op onze rug in de brandende zon, aangekomen op de bestemming. Maar waar is het busstation? Geen busstation te bekennen. Toch maar weer even een Aziatische tuk tuk chauffeur aan zijn hemd getrokken en voor €2,5 (afzetter) werden we naar het busstation buiten de stad gebracht. Jawel, een busstation zo groot wat zelfs in Den Dungen nog te klein zou zijn, maar een ticket voor de VIP, eerste klas, nachtbus naar Chiang Mai is in de pocket!
Alleen jammer dat de bussen op Aziatische maten zijn gemaakt. Dus 9 uur lang met je tenen krom;).

Maar Ayutthaya dus... Wat een rust vergeleken met Bangkok.
We hadden 1 overnachting geboekt en ons lux resort ingeruild voor een knus hout huisje.
We werden ontvangen door een Thaise dame met 2 tanden in haar mond, geen Engelse woordenschat maar haar lach maakte alles goed.

De hele dag een fiets gehuurd en de stad verkent. De vroegere tempels en beelden zijn in het verleden door de Birmezen geruïneerd waardoor het nu prachtige ruïnes zijn geworden.

Daarbij is het fietsen al een hele ervaring. Links fietsen in een land zonder verkeersregels. Hoe onbeschofter je bent in het verkeer, hoe eerder je bij je bestemming bent. Dus wat doen wij? Juist!  [Gezichtje met knipoog]

Nu dus opweg naar Chiang Mai (2de stad van Thailand) om daar weer een paar dagen te blijven en we willen excursies gaan doen. Want je bent tenslotte geen backpacker als je niet op een olifant hebt gezeten;).
Waarschijnlijk daarna nog naar Pai en Chiang Rai voor we aan onze 2 daagse boottocht met een 'slowboot' naar Loas gaan beginnen.
Maar alle opties zijn mogelijk want we plannen echt niets van te voren.
We kijken van dag tot dag waar we zin in hebben. Heerlijk!
Een bijzonder gevoel om dit mee te maken. Een bijzonder gevoel om hier nu samen te zijn.

แล้วพบกันอีก
Kusjes van ons.

P.s vraag aan onze ouders. Hebben wij ooit de waterpokken gehad? Zo niet, dan hebben er het nu en anders zijn het inderdaad muggenbulten;).

Chiang Mai

1. Olaf:
    12 november 2015
    Wauw wat lees dit lekker en wat een ervaringen zeg...
    Kei veel mooie indrukken gewenst...
  2. Tjanne:
    12 november 2015
    Zo wat een fijn verslag! Klinkt heeeerlijk!
    Ennuh: Tesske, sinds wanneer weet jij wie Mansveld is?
  3. Asje:
    12 november 2015
    Hihi wat een verslag! Leuk hoor!
  4. Tita:
    12 november 2015
    WTF! 2,5 euro voor een taxirit?!? Oplichters zijn het! ;) Maar heerlijke verhalen schatjes!! Xx
  5. Cinta:
    12 november 2015
    Zo hè, Tess wat kun jij het allemaal goed beschrijven. Zit in de familie dat schrijven!! Bij sommige dan hè. :) Heel leuk om te volgen! Geniet ervan.
  6. Nadja:
    12 november 2015
    Oooh Tess jij zou jouw mascara thuis laten! Onzekere muts!
    Leuk verhaal en ik krijg ook een beetje t 'reis' gevoel mee, thanks!
  7. Ottow:
    12 november 2015
    Heeeeerlijk om te lezen en zo het reisgevoel weer even terug te pakken dankzij jullie! Enjoy!! Xx
  8. Lex:
    Jaloersmakend!!!
    Overigens heerlijk geschreven, zie de stinkende stad en volle bus al voor me !
    Ik volg jullie
  9. Sabje:
    12 november 2015
    Wat een heerlijk reisverslag lieverds! Met veel plezier gelezen en naar jullie prachtige foto's gekeken! Leuk dat wij op deze manier jullie kunnen volgen en ons een beetje in kunnen beelden wat jullie allemaal meemaken daar! GENIETEN!! Ik kijk alweer uit naar jullie volgende reisverslag:)

Xxxxxx
  10. Manon:
    12 november 2015
    Leukkk!! De AA-club mist je al Tess:D geniet er lekker van saampjes.
  11. Wilmy:
    13 november 2015
    Hoi lieverds,julli verhalen maken wel duidelijk hoe jullie alles beleven en genieten,heel smakelijk geschreven...met prachtige fotoos als illustratie.Ga jullie volgen op het vervolg van de reis en kijk er naar uit.Geniet en rust op tijd....Tot horens,liefs wilmy
  12. Chris en San:
    18 november 2015
    Hey Paul en Tess war leuk dat wij jullie op deze manier kunnen volgen en wat een geweldige belevenis. Geniet er van en we wachten met smart op het volgende verhaal.
    Groetjes uit DD
  13. Raymon en miranda:
    23 november 2015
    Hey Tess en paul,

Kei leuk om jullie verhalen te lezen.
    Geniet van jullie reis. Wij genieten van jullie verhalen. Groetjes van ons xxx